اسکله قشم؛ گام بلند توسعه زیرساخت‌های سوخت‌رسانی

مجری طرح اسکله ۵ هزار تنی قشم، هدف از اجرای این پروژه را بهبود زیرساخت‌های بندری و افزایش ظرفیت پهلوگیری شناورها، افزایش ظرفیت صادرات، سوخت‌رسانی و رونق اقتصادی جزیره قشم دانست و گفت: این پروژه هم‌اکنون به پیشرفت ۸۰ درصدی رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.
اسکله قشم؛ گام بلند توسعه زیرساخت‌های سوخت‌رسانی

به گزارش پتروپیام: رضا آقاپور با بیان اینکه طرح اسکله 5 هزار تنی قشم به‌دلیل نیاز روزافزون مصرف سوخت در جزیره قشم از سوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در دست اقدام قرار گرفت، بیان کرد: در این جزیره تنها یک اسکله برای تأمین سوخت جزیره وجود داشت که این اسکله به‌دلیل گذشت زمان دچار تخریب و آسیب شده بود و شناورهایی که می‌توانستند در کنار این اسکله پهلو بگیرند، شناورهایی با حداکثر ظرفیت 2 هزار تن بودند، از این رو ساخت این اسکله در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه پروژه اسکله 5 هزار تنی قشم هم‌اکنون به پیشرفت 80 درصدی رسیده و تاکنون 600 میلیارد تومان صرف آن شده است، اظهار کرد: 60 درصد از کل بودجه اختصاص‌یافته به این پروژه هزینه و بخشی از این پروژه به‌طور موقت تحویل داده شده است.

دیگران چه می خوانند:

مجری طرح اسکله 5 هزار تنی قشم با اعلام اینکه در کنار ساخت این اسکله، ساخت اسکله 2 هزار تنی دیگری نیز انجام شد، افزود: ساخت اسکله فرعی 2 هزار تنی با هدف سهولت در پهلوگیری کشتی‌ها در دستور کار قرار گرفت و در مدت هشت ماه مراحل طراحی، خرید و اجرای آن انجام و در آبان 1403 به بهره‌برداری رسید، همچنین این اسکله جدید دارای 15 شمع 42 اینچی با طول متوسط 40 متر، غلاف‌های 56 اینچی، 2 دلفین مهاری و یک دلفین میانی، یک پلتفرم به همراه چهار بولارد و سه دستگاه فندر برای پهلوگیری شناورهاست.

تکمیل اسکله 5 هزار تنی قشم تا پایان 1404

آقاپور با اشاره به اینکه پروژه اسکله 5 هزار تنی قشم با هدف بهبود زیرساخت‌های بندری و افزایش ظرفیت پهلوگیری شناورها، با تغییرات اساسی در طراحی و اجرا به مراحل پایانی نزدیک شده است، اظهار کرد: با توجه به تغییرات اعمال‌شده، بودجه کل پروژه به 1090 میلیارد تومان افزایش یافته است. 

وی درباره چالش‌های این پروژه گفت: یکی از مشکلات اساسی پروژه، توفان‌های مانسون در بازه اواخر بهار تا پایان تابستان بوده که سبب تأخیرهایی در عملیات اجرایی شده است، همچنین تأمین سوخت هواپیما (ATK)، بنزین و گازوئیل در ایام تعطیلات نوروز فشار مضاعفی به گروه اجرایی وارد کرد.

مجری طرح اسکله 5 هزار تنی قشم، همزمانی اجرای پروژه با بهره‌برداری از اسکله فرعی 2 هزار تنی را از دیگر چالش‌ها دانست و افزود: به‌دلیل پهلوگیری شناورهای حامل سوخت‌های حساس (بنزین و گازوئیل، سوخت جت)، گروه اجرایی مجبور بود عملیات‌هایی مانند جوشکاری و شمع‌کوبی را متوقف کند تا ایمنی رعایت شود که این مسئله روند اجرای پروژه را کُند می‌کرد، اما با وجود تمام چالش‌ها، گروه اجرایی با کار شبانه‌روزی موفق شد اسکله فرعی را در آبان 1403 تحویل دهد، همچنین اگر چالش‌های مالی و اجرایی به‌درستی مدیریت شوند، پیش‌بینی می‌کنیم پروژه اسکله 5 هزار تنی قشم تا پایان 1404 به بهره‌برداری برسد.

تحولی در تولید داخلی بازوهای بارگیری دریایی

آقاپور با بیان اینکه این طرح نقش‌ قابل‌توجهی در افزایش ظرفیت صادرات، سوخت‌رسانی و رونق اقتصادی جزیره قشم ایفا می‌کند، گفت: با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، صنعت دریایی ایران موفق شده است بازوهای بارگیری را به‌طور کامل در داخل کشور تولید کند که این تحول مهم در پروژه اسکله 5 هزار تنی قشم نیز اجرا شده و نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی در بومی‌سازی تجهیزات دریایی است.

وی افزود: پیش از این بازوهای بارگیری در پروژه‌های مشابه مانند ماهشهر از شرکت‌های خارجی مانند کنن (هلند) و FMC (آمریکا) خریداری می‌شدند، اما در مراحل پایانی پروژه، به‌دلیل تحریم‌ها امکان تحویل و نصب این تجهیزات فراهم نشد که این موضوع گروه اجرایی را مجبور کرد بازوهای بارگیری را دمونتاژ، بازطراحی و مدل‌سازی کند و خوشبختانه این اقدام از سوی یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی متشکل از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف انجام و تمام قطعات در داخل کشور تولید شد.

توسعه فناوری و اشتغال‌زایی

مجری طرح اسکله 5 هزار تنی قشم با بیان اینکه با ادامه مسیر بومی‌سازی، اکنون سه تا چهار شرکت ایرانی بازوهای بارگیری را تولید می‌کنند و پروژه اسکله قشم نیز از همین تجهیزات داخلی بهره می‌برد، تصریح کرد: توسعه اسکله سبب اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای 130 نفر شده است که از این تعداد، 85 نفر به‌طور مستقیم و 45 نفر در بخش طراحی و عملیات غیرمستقیم مشغول به کار هستند، همچنین 15 نیروی بومی به‌طور دائم در سایت فعالیت دارند که در اقتصاد منطقه تأثیر مثبت داشته است.

آقاپور در پایان یادآور شد: با پشت سر گذاشتن چالش‌ها، اکنون مشکل بهره‌برداری تا حد زیادی حل شده و گروه اجرایی امیدوار است  پروژه اسکله 5 هزار تنی قشم تا پایان سال 1404 به‌طور کامل تکمیل شود. با بهره‌برداری از اسکله جدید، نه‌تنها ظرفیت سوخت‌رسانی و پهلوگیری شناورها افزایش می‌یابد، بلکه گامی مهم در بومی‌سازی تجهیزات دریایی ایران برداشته می‌شود.

منبع: شانا

اسکله قشم؛ گام بلند توسعه زیرساخت‌های سوخت‌رسانی

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟